Calling out to all the Swedes on GS forum!

2

Comments

  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @sebmat86
    Jag har som mål att vara klar under sen vår/försommar, men det är bara ett mål, eftersom jag gör allt själv. Vad gäller marknadsföring så blir det nog inga direkta pengar jag lägger på det. Får försöka promota via Facebook och kanske göra någon form av betald pressrelease. Har inte så bra koll på det sistnämnda.
    Har funderat på detdär med att bara släppa inom EU och det verkar ju som det smidigaste, dock så känns det som man går miste om en enorm marknad om man skippar USA. Det är väl egentligen bara att man skall hålla koll på var man sålt? Man behöver väl inte särskilda tillstånd/papper för att sälja utanför EU?
  • OskarDeveloperOskarDeveloper Member Posts: 533
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @OskarDeveloper !@#$% va nice!! Ser grymt ut! \m/
  • kajankajan PRO Posts: 31
    @OskarDeveloper

    Grattis till End of world-tävlingen!! :D
  • kajankajan PRO Posts: 31
    edited January 2013
    Har lagt upp en facebook-sida nu :)
    Har inte hunnit lägga in bilder på nyare uppdateringar.. hittade bara en bild på datorn :P
    Men gilla gärna! http://www.facebook.com/Brickwellstudios
    Om länken inte funkar så sök bara på brickwell studios :)
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    @Dues

    Riktigt grymt! Ser fram emot resultatet. Svårt det där med reklam för spelet... Men vad gäller att sälja utanför EU, behövs nog inga extra papper tror jag. Vet inte riktigt vad som gäller faktiskt, men man bör absolut ha koll på allt sådant innan man ger sig ut på export.

    @OskarDeveloper

    Helt sjukt nice det där spelet verkar! När blir det släpp? Köpte In Tha Bucket här om sistens förresten! Ett mysigt och trevligt litet spel!

    @kajan

    Har gillat med både min personliga och studio f-booksida! :) Spelet ser lovande ut.
  • OskarDeveloperOskarDeveloper Member Posts: 533
    edited January 2013
    @sebmat86 hah tack så mycket!<3 Hade du frågat hade jag kunnat ge dig det gratis :) (är inte så stolt över mina spel jag har på appstore) Jag gör bara spel för att det är kul :) därför är många gratis

    Men snart släpps DeathTrapoch några andra hemliga titlar ;)

    @Dues tack! Btw ska försöka hinna hjälpa dig med coverflow så snart som möjligt :)

    @js.ios.game tack!
  • nypraisenypraise Member, PRO Posts: 96
    Heisann skandinaviske brødre. :)

    Marius fra Norge her. Tenkte å skrive litt her for å komme i kontakt med andre utviklere i Sverige.

    Litt om meg : Jeg har drevet med GS til og fra litt over et år. Har vært en del i media her i Norge, men også i IGN.com pga mitt arbeid med et spill som er til min psykiskutviklingshemmede stedatter. Angelinas Verden. Jobber nå med et nytt plattform lærespill til min biologiske sønn, hvor jeg har fokus på underholdning som det viktigste og læringen etterpå. Ikke omvendt, som mange lærespill er bygd opp. På denne måten ØNSKER barn å spille noe de lærer av, og ikke ser på det som er oppgave. :)

    Sender med et par linker til nyhetsoppslag.

    http://www.pressfire.no/nyheter/Mobil/6103/-nsket-hjelpe-henne-p-alle-mulige-mter-jeg-kunne

    http://www.ign.com/articles/2012/11/14/dad-makes-game-to-help-child

    http://www.mobilen.no/artikler/pappa-laget-eget-spill-til-angelina/114286

    Hvis noen bruker Skype så kontakt meg gjerne der : mariusofnorway

    Kanskje vi en gang i fremtiden kan få til en skandinavisk GS gathering eller noe? :)

    Marius
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    @nypraise

    Hej på dig Marius,

    Ursäkta sent svar och tack för länkarna. En helt otroligt fin insats av dig. Ditt arbete kommer förhoppningsvis få upp folks ögon på mindre prioriterade frågor i samhället! Ska kika in AppStore framöver och ladda hem spelet! :)

    Jag har ännu inte ett Skypekonto, men börjar seriöst fundera på det. Så fort jag skaffat ett, så lägger jag till dig. Dock är min norska ganska dålig. Att läsa det du skrivit är en sak, men att i tal förstå något är bra mycket svårare. Men då kanske jag borde bättre på mina norska språkkunskaper med hjälp av din app?!?

    /Sebbe
  • nypraisenypraise Member, PRO Posts: 96
    @sebmat86

    Takk for det, Sebbe. :)

    Jeg bruker primært Skype til å skrive i chat, ikke ha videosamtaler. :) Bruker det som en messenger. Lettere det enn å logge seg inn her osv. :)

    Angelinas Verden kan helt klart hjelpe med å lære deg norsk. Er jo ganske likt svensk. :)
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    Hej på er!
    jag följer upp lite angående beskattning. Jag mejlade till skatteverket och ställde följande fråga;

    Hej Skatteverket!

    Jag har kikat runt på er hemsida angående beskattning av appar.
    Jag får inte riktigt ihop det och skulle gärna få lite mer konkreta räknexempel på hur mycket man faktiskt får över per såld app.
    Om man utgår från att appens försäljningspris är 7 kr och att Apple tar 30% per såld app i provision,
    hur mycket blir det då över i min enskilda firma och hur mycket blir det över om jag vill ta ut det som lön?

    Tacksam för svar.

    Mvh

    Christian



    Detta var svaret jag fick:

    Hej!

    30% av 7 kr är 2,10 kr. Alltså har du tjänat 4,90 kr på varje försäljning.
    När du ska räkna ut vad du ska betala i skatt och egenavgifter räknar du först ut ditt resultat. Dvs inkomster - utgifter.
    På den summan gör du ett sk schablonavdrag på 25% om du är över 26 år gammal, eller 15 % om du är under 26 år.

    Nu har du fått fram summan som du utgå ifrån när du räknar ut hur mycket du ska betala i skatt och egenavgifter.

    Är du under 26 är egenavgifterna 14,88 % är du äldre är de 28,97 %.
    Sedan ska du räkna ut skatt, ca 30 % på samma summa (Resultatet - schablonavdraget).
    Lägg ihop skatt och egenavgifter, dra det från resultatet och du ser hur mycket som blir kvar som din "lön".

    Med vänliga hälsningar

    Jenny Alm
    Skatteverket

    Nu är jag lite klokare och hoppas att ni också är det :)

    //Christian
  • kajankajan PRO Posts: 31
    @Dues

    Grymt Christian!
    Sååh.. nästan 30% (Som apple tar) på 30% (Svensk skatt) om jag förstått det rätt? o.O (Förutom egenavgifter)
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    @Dues

    Grymt bra av dig att du mailade till SV! Och tack att du delar med dig av svaret här. Men, är det bara jag som inte riktigt hängde med på noterna? I mitt fall alltså, då jag är över 26, ska jag dra av 25%, 28,97% och sist skatten på 30% på mina 4,90 intjänade kr? Efter allt har jag då runt över 1 kr i vinst? I så fall är det ju värsta rånet... Då kommer jag verkligen låta pengarna bara ligga i företaget, tills det är lönt att ta ut lön.

    /Sebbe
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    edited January 2013
    @kajan @sebmat86

    För att få ett mer korrekt resultat när man räknar, så måste man räkna på lite större summor, eftersom man gör ett grundavdrag på en viss summa beroende på hur mycket pengar det rör sig om. Grundavdraget är på minst 18900:- så om man istället räknar på 49000:- (4,90kr x 1000 nedladdningar som exempel) är ju vad som blir kvar efter Apple tagit 30% av 70000kr (appens pris 7kr x 1000 nedladdningar).

    Dra av momsen på 20% från 49000:- = 39200kr

    39200kr - shablonavdrag på 25% = 29400kr (verksamhetens överskott)

    Grundavdrag 18900kr från 29400= 10500kr (beskattningsbar inkomst)

    29400 - Egenavgifter på 28,97% = 8517

    10500 - skatt 30% = 3150kr

    Lägg ihop egenavgifter 8517kr + skatt 3150kr + moms 9800kr = 21467kr

    Total försäljning 49000kr - 21467kr = 27533kr/1000 nedladdningar = 2,75kr

    Om jag nu räknat rätt så skall vi få 2,75kr i "lön" som vi kan ta ut skattat och klart per app.

    Dock är jag inte 100% på att jag räknat rätt plus att det blir lite annorlunda resultat ju högre summor vi pratar om.

    Gå i på denna länken https://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/rakneverktyg?p_p_id=tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_calcNav=1/

    och räkna som det står i detta exemplet
    http://www.bokforingsprogram24.se/ta-ut-lon-i-enskild-firma-sa-gor-du-egna-uttag

    och se om ni får samma resultat som jag :) testa med lite olika siffror :)

    Jag tror vi kan räkna på ca 2kr per app :)
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @kajan @sebmat86

    Ny uträkning :)

    4,90kr - 20% (moms) = 3,92kr

    3,92kr - 25% (schablonavdrag) = 2,94kr

    2,94kr - 28,97% (egenavgifter)= 0,85kr
    2,94kr - 30% (skatt) = 0,88kr

    0,88kr + 0,85kr + 0,98kr (moms) = 2,71kr

    4,90kr - 2,71kr = 2,19kr i rena pengar = lön

    Nu tror jag det blev korrekt :)

    Godnatt!!
  • kajankajan PRO Posts: 31
    Bara undra.. ska momsen verkligen vara med? :O
    Ganska säker på att skatteverket backade och drog tillbaka momsen på appförsäljning för att slippa betala moms på moms då apples 30% ska just gå till att betala momsen?
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    Det stämmer nog bra @kajan. Så @Dues, din senaste grymma uträkning minus momsen då! :) Tusen tack för det där! Helt sjukt bra underlag att ha.

    God natt på er!
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @kajan

    Bra uppmärksammat!

    Du har alldeles rätt! Hon nämner ju faksiskt inget om moms :) Jag har själv varit förvirrad angående detta men nu har det klarnat lite. :)

  • DuesDues Member Posts: 1,159
    Hej på er! Bara lite nyfiken hur det går för er? Själv har jag stått still med mitt projekt ett bra tag nu, har inte riktigt haft tid. Men räknar med att komma igång igen snart :)
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    Du, då är vi dessvärre två om det då! Ingen som helst inspiration finnes under vintern... Men förhoppningsvis ska det förändras nu när solen tittar fram! :)

    Vad var det nu för spel du snickrar ihop?
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    Lutar åt pussel just nu :) Det har blivit mycket med det grafiska, har fått lite hjälp med att förbättra mina karaktärer och lite layout. Men skall försöka bygga själva spelmekaniken innan jag fortsätter med det grafiska. Tables blir min nästa implementering. :)
  • Fredrik BixoFredrik Bixo Member Posts: 239
    hallåå
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    hallåå
    Hej på dig :)

    Det var ett tag sedan det var aktivitet i denna tråden, men välkommen hit :)
    Du har vart med ett tag ser jag
  • FajlajpFajlajp Member Posts: 666
    Tjena:)
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited June 2013
    Hej på er igen! Hur går det med allt spelskapande?! :) Nu är det kanske dags att återuppta aktiviteten i denna tråd! Uppdateringar tack!

    En kort fråga jag slänger ut: Är någon här från Stockholm?!
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @sebmat86

    Ja det har vart lugnt här ett tag nu :)
    Jag var tvungen att tänka om och göra om hela mitt spel då jag fokuserade på fel saker i början . Men man lär sig med tiden :)
    Nu har jag fått ihop mekaniken i stort och har börjat bygga banor. När jag kör fast så gör jag lite grafik istället. Har fått klart ungefär de 10 första banorna (pusselplatform), men utan grafik. Leveldesign är sjukt svårt!!
    Jag kommer nog försöka plöja lite under sommaren när man har lite mer tid.
    Hur går det själv?

  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    @Dues

    Du, level design är ju helt klart den drygaste biten. Det är så sjukt svårt. Där sitter jag egentligen fast med båda mina spel. En annan bit är att optimera sättet att använda attributer eller bara att återanvända actors. Det skulle ju slipa till spelet rejält. Det är mina problem. ^^

    Vintern och våren har i stort sett varit väldigt arbetslösa när det kommer till spelmakandet. Men ett sug flög i mig drygt en månad sedan. Så nu sitter jag och jobbar på igen! :)

    Oj då, det låter segt att få börja om med spelet från scratch... :S Men det är väl lika bra. Skulle själv egentligen behöva börja på ny kula... Men det känns rätt segt.

    Hur många banor tänkte du ha i spelet? Låter kul med ett pussel-plattformsspel. Försöker också hålla mig inom den genren. :)
  • kajankajan PRO Posts: 31
    Tjena allesammans! Ett tag sen :)

    Har varit upptagen med andra privata saker så har också varit lite seg med spelmakandet..

    Har ett rpg-spel som jag skulle vilja göra men har inte kommit till skott.. sitter o leker med mekaniken men gör aldrig klart min idé :P

    Håller samtdigt på att lära mig unity3D så har en del saker att göra :) Ändå ganska kul när man kommit in i det..

    Förresten, om ni använder andra spelmotorer eller programmerar så använde INTE admob! Verkligen hemskt.. Har programmerat en app till android för något år sen och drog väl in kanske 500 kr/mån, så det var inte så mkt men kul med lite fickpengar.. slutade utveckla appen under julen och har bara låtit den ligga på android market.. Kollade nu admob där de blockat mig och alla mina tillgångar för att jag gjort något "illegalt".. Kan lova att jag inte gjort något illegalt :P Fick iaf inget mail när de blockade mig eller en chans att förklara mig.. Detta har hänt en del andra i mina kretsar.. Var ändå några tusenlappar som försvann.. :/ Har dessutom 70 000 + nedladdningar så chansar ändå på att jag borde a dragit in en del under detta halvår (Innan julen hade jag runt 30 000).
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    edited June 2013
    @kajan

    Sh*t va segt! Det är ju goa pengar som du blivit utan. Va var det för app? Du lyckades ju få bra med nedladdningar.

    Ball med Unity, känns som en stor svår nöt att knäcka :) Å andra sidan har du grymma möjligheter när du lärt dig det.
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    Hey alla! Äntligen börjar ett koncept bli verklighet! Kika in denna tråd, där jag announcar mitt spel! Håll koll där, då och då! :) Hur går det för er andra!??!?!

    http://forums.gamesalad.com/discussion/59413/rescue-chopper#latest
Sign In or Register to comment.